Dworzec

Asysta dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)

 

PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych.  Asystę  związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.

Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 48 godzin przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Jakie informacje przekazać zgłaszając przejazd?
Wszystkich pasażerów zgłaszających potrzebę asysty w podróży prosimy o przekazywanie informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia usługi:

  • data podróży,
  • relacja (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • planowane godziny odjazdu i przyjazdu,
  • numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
  • rodzaj ograniczenia w poruszaniu się i oczekiwana forma asysty,
  • informacja czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies asystujący,
  • informacja o przewożonym przez pasażera bagażu (waga i wielkość),
  • dodatkowe informacje (ważne ze względu na przebieg asysty),
  • telefon kontaktowy do osoby, która będzie odbywać podróż  lub jej opiekuna.

Jak rozpocząć podróż?
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą - miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą. Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji.

Jak zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Takiego zgłoszenia należy dokonać dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13 lub kontaktując się drogą elektroniczną, wysyłając maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty.

Gdzie świadczona jest usługa asysty?
Lista dworców, na których świadczona jest usługa asysty*

Białystok,
Bielsko-Biała Główna,
Bydgoszcz Główna,
Częstochowa Osobowa,
Częstochowa Stradom,
Elbląg
Gdańsk Główny,
Gdynia Główna,
Gliwice
Głogów,
Gorzów Wielkopolski,
Iława Główna,
Jelenia Góra,
Kalisz,
Katowice,
Kielce,
Kłodzko Główne,
Kołobrzeg,
Koszalin,
Kraków Główny,
Kutno,
Legnica,
Leszno,
Lublin,
Łódź Fabryczna
Łódź Kaliska,
Łódź Widzew,
Malbork,
Mińsk Mazowiecki,
Olsztyn Główny,
Opole Główne,
Ostrów Wielkopolski,
Piła Główna,
Piotrków Trybunalski,
Poznań Główny,
Przemyśl Główny,
Radom,
Rzeszów Główny,
Siedlce,
Skarżysko-Kamienna,
Skierniewice,
Słupsk,
Sopot,
Sosnowiec,
Stargard,
Szczecin Główny,
Świnoujście,
Tarnowskie Góry,
Tarnów,
Tczew,
Toruń Wschodni,
Wałbrzych Miasto,
Warszawa Centralna,
Warszawa Śródmieście,
Warszawa Wileńska,
Warszawa Wschodnia, W związku z faktem, że perony na stacji Warszawa Wschodnia nie zapewniają odpowiedniego poziomu obsługi osób o ograniczonej mobilności, sugerujemy korzystanie z najbliższego obiektu, który posiada stosowne udogodnienia (m. in. Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Warszawa Stadion).
Warszawa Zachodnia,
Włocławek,
Wrocław Główny,
Zielona Góra.

Na dworcach oznaczonych podkreśleniem istnieje możliwość skorzystania z wózka inwalidzkiego. Prosimy o poinformowanie o takiej potrzebie podczas dokonywania zgłoszenia asysty.
*PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi asysty w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym