W konkursie „Dworzec Roku 2018”, organizowanym przez Fundację Grupy PKP i Fundację ProKolej, nagrodę główną zdobył Dworzec w Wągrowcu. Publiczność, w głosowaniu internetowym, przyznała swoją nagrodę Dworcowi w Kartuzach.

Dworzec w Wągrowcu, fot. Michał Klincewicz

Z myślą o tym, jak renowacja dworca wpłynęła na zwiększenie ruchu pasażerskiego oraz ożywienie gospodarcze miasta i okolicy, Jury konkursu „Dworzec Roku 2018” zdecydowało się przyznać nagrodę główną Dworcowi w Wągrowcu. Jury w składzie: Anna Popek, przewodnicząca jury, dziennikarka od ponad dwudziestu lat, od kil­ku­na­stu lat w Tele­wi­zji Pol­skiej, dr hab. inż. arch. Jacek Wesołowski, profesor Politechniki Łódzkiej, kierownik Zakładu Projektowania Urbanistycznego w Instytucie Architektury i Urbanistyki PŁ, Jolanta Kramarz, prezeska i fundatorka Fundacji Vis Maior, z wykształcenia psycholog, zaangażowana w promowanie praw osób niewidomych, w tym poruszających się z psami przewodnikami, Katarzyna Kapczyńska, dziennikarka Pulsu Biznesu, pisząca na jego łamach o rynku transportowym - kolejowym, drogowym, morskim i inwestycjach w infrastrukturę oraz Andrzej Goltz (British-Polish Railway and Industrial Heritage Partnership),  doradca w dziedzinie polityki transportowej, absolwent University of Birmingham w Wielkiej Brytanii, wieloletni kierownik działu planowania i strategii dla Automobile Association, założyciel Fundacji Pro Kolej, doceniło architekturę – doskonałe połączenie historycznego budynku z nowoczesnymi rozwiązaniami, modelowy przykład węzła komunikacyjnego w małej miejscowości oraz projekt uwzględniający dalszy rozwój tego węzła.

 „Projekt ten, z uwzględnieniem możliwości rozwojowych połączeń kolejowych, stanowi memento dla wszystkich odpowiedzialnych władz” – podkreślił Jacek Wesołowski, członek jury. Dodał, że wybór ostateczny Dworca Roku był efektem wyważenia między zaletami a czymś, co można by postrzegać jako wady. „Wągrowiec wydawał się udatnie zaprojektowanym zespołem węzła przesiadkowego w małym mieście, rozwiązanym ze znaczną dozą myślenia perspektywicznego. Stanowi ono przesłanie dla odpowiedzialnych czynników, wzywające do odtworzenia sieci transportu publicznego w stopniu odpowiadającym potrzebom coraz bardziej ruchliwego społeczeństwa” – przekonywał Wesołowski.

Jak zaznaczyła Anna Popek, przewodnicząca jury, decyzja o wyborze nie należała do prostych. „Niektóre dworce, jak np. wrocławski, rozmachem, potęgą i pięknem, w zasadzie pokonywały konkurencję w przedbiegach. Nam jednak chodziło o pokazanie, że dworzec nie tylko może być centrum komunikacyjnym, ale może ożywiać miasto, może pomagać w podejmowaniu decyzji życiowych – o podjęciu pracy lub nauki poza miejscem zamieszkania. Takim dworcem – pięknie łączącym dawny styl architektoniczny z nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem, zawierającym udogodnienia dla osób niepełnosprawnych a także wygodnym dla wszystkich był Wągrowiec” – wyjaśniła Popek.

Fot. Łukasz Trybuchowski

W głosowaniu internetowym zwyciężył Dworzec w Kartuzach.  oddano niemal 5 tys. głosów, z czego 1634 na Kartuzy. Tym samym zdobył on Nagrodę Publiczności.

Dworzec w Kartuzach, fot. Marian Dziurla          

W 2018 r. odbyła się pierwsza edycja konkursu „Dworzec Roku”. Ma on pokazać, że polska kolej jest otwarta na opinie pasażerów – chce je poznać i z nich korzystać przy modernizacji dworców. Zgłoszenia w ramach konkursu mogli przesyłać nie tylko podróżni, korzystający z dworców, ale również przedstawiciele władz samorządowych, organizacji pozarządowych czy turystycznych oraz pracownicy i sympatycy kolei.

Wszystkie zgłoszone dworce poddano szczegółowej weryfikacji, przeprowadzając audyty. Na ich podstawie dokonano ostatecznego wyboru dziesięciu dworców, które przeszły do finału konkursu: Dworzec Bielsko-Biała, Dworzec Bydgoszcz Główna, Dworzec Gdynia Główna, Dworzec Kartuzy, Dworzec Katowice, Dworzec Toruń Główny, Dworzec Tarnów, Dworzec Warszawa Centralna, Dworzec Wągrowiec, Dworzec Wrocław Główny.  

Więcej informacji na:

Strona internetowa „Dworzec Roku”: http://dworzecroku.pl/  

Profil na Facebooku: https://www.facebook.com/Dworzec-Roku-1422977471114216/

Profil Facebook Dworca w Wągrowcu: https://www.facebook.com/rewitalizacjadworcawagrowiec/

Fundacja Grupy PKP

***

Wągrowiec jest stacją działającą w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Zabytkowy budynek dworca (został oddany do użytku w 1888 r.), mieszczący się przy ul. Kolejowej, wykonano z czerwonej cegły. W latach 2011 – 2013 przeprowadzana została modernizacja linii kolejowej nr 356, mająca na celu poprawę warunków podróżowania oraz przyspieszenie kursujących pociągów do 120 km/h. Linia została ponownie otwarta 11 grudnia 2011 r., dzięki czemu stacja w Wągrowcu odzyskała bezpośrednie połączenie z Poznaniem. W latach 2014 - 2015 przeprowadzono jego modernizację wraz z najbliższym otoczeniem.

Wybudowano nowe perony dostosowane do wysokości taboru kolejowego, które zadaszono. Zainstalowano windy do tunelu i budynku dworca, kompleksowo dostosowując obiekt do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Wraz z nowopowstałym w bezpośrednim sąsiedztwie dworcem autobusowym i przyległym zespołem parkingów tworzy Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Zadaszone przejście łączy budynek dworca z pięcioma stanowiskami autobusowymi, obsługującymi ruch międzymiastowy, regionalny i miejski. Wejścia na stację znajdują się po obu stronach torów.

Przy każdym z wejść dostępne są obszerne parkingi Park&Ride z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych i zadaszone parkingi rowerowe Bike&Ride, oświetlone i zabezpieczone systemem monitoringu wizyjnego. Na jednym z parkingów dostępna jest bezpłatna szybka ładowarka samochodów elektrycznych.

Bardzo atrakcyjnie prezentuje się aranżacja terenów wokół stacji - nasadzono ponad 3000 roślin, wybudowano ścieżki rowerowe po obydwu stronach torów, co jest dużym udogodnieniem dla podróżnych i mieszkańców miasta. W budynku dworca znajduje się kasa kolejowa i autobusowa, biletomat, a także samoobsługowy punkt informacji turystycznej i regionalnej w formie infomatu. Zainstalowano interaktywne tablice umożliwiające wyszukiwanie rozkładów jazdy i innych informacji związanych z podróżą. Perony i budynek dworca objęte są systemem dynamicznej informacji pasażerskiej oraz wyraźnych zapowiedzi głosowych.

Obiekt wyposażony został także w inteligentny system oświetlenia, który automatycznie zmniejsza natężenie światła podczas nieobecności osób w pomieszczeniach ogólnodostępnych, sprzyjając oszczędności energii. W budynku dworca znajduje się bistro dworcowe „Bistrostacja" z panoramicznym widokiem na stację. Serwuje np. tradycyjne potrawy kuchni domowej.

Modernizacja linii kolejowej Poznań-Wągrowiec jest bardzo dobrym przykładem, że dzięki rewitalizacji infrastruktury kolejowej - dworców, peronów i taboru, a także nawierzchni torowej poprawiającej czasy przejazdu - kolej może uatrakcyjnić ofertę przewozową i znacznie zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów.

Stary dworzec wyremontowano w 2015 r. kosztem prawie 15 mln zł. Ciekawostką jest również zastosowanie przy remoncie dworca (na stalowych elementach) kortenu - specjalnej powłoki, która z czasem zyskuje rdzawy kolor.