Katarzyna Kucharek, Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP będzie reprezentować Polskę podczas Międzynarodowego Dnia Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych (International Level Crossing Awareness Day – ILCAD), w Holandii.

W tym roku Międzynarodowy Związek Kolei (Union Internationale des Chemins de fer – UIC) i holenderska ProRail zapraszają 6 czerwca 2019 r. na Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych do Amersfoort

Tegoroczne przesłanie będzie skierowane do profesjonalnych kierowców ciężarówek, autobusów, autokarów, pojazdów rolniczych, przemysłowych i pojazdów ratowniczych.

W Unii Europejskiej 98% kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych jest spowodowanych nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego, w okolicznościach celowych, bądź przypadkowych. Błędy podczas jazdy mogą być spowodowane rutyną, stresem, zmęczeniem, nieuwagą, spożywaniem substancji psychoaktywnych lub nadmierną prędkością, a także niewłaściwym użyciem narzędzi elektronicznych (GPS, telefon komórkowy itd.).

W tym roku Katarzyna Kucharek, Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP będzie reprezentować Polskę na panelu dyskusyjnym dotyczącym bezpieczeństwa. Zaprezentuje działania realizowane w naszym kraju na przykładach kampanii społecznej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Bezpieczny przejazd „Szlaban na ryzyko!” oraz projektach realizowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.
Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP wygłosi prelekcję dotyczącą zachowań zawodowych kierowców na przejazdach kolejowo – drogowych. Przedstawi ona m.in.  akcje PKP Polskich Linii Kolejowych jak: #ŻółtaNaklejkaPLK oraz ogólnopolskie prelekcje przygotowane dla instruktorów nauki jazdy.
Transmisję na żywo będzie można oglądać w serwisie Facebook na profilu: https://www.facebook.com/ILCAD/


Motto na ILCAD 2019 brzmi: „Najważniejsze STOP (zatrzymanie) w ciągu dnia!” i jest skierowane do wszystkich zawodowych kierowców, którzy spieszą się jadąc z punktu A do B. Krótkie zatrzymanie jest zawsze lepsze niż poważny wypadek z potencjalną utratą życia.

Kierowcy pojazdów długich lub ciężkich potrzebują specjalnego przeszkolenia i muszą być świadomi cech pojazdów szynowych i drogowych, drogi hamowania każdego pojazdu i potencjalnych trudności na przejazdach kolejowo-drogowych. Obecnie trwają badania nad opracowaniem innowacji technologicznych, aby pomóc kierowcom w bezpiecznym przekraczaniu przejazdów dzięki takim funkcjom, jak geolokalizacja przejazdów kolejowo-drogowych na GPS-ie, komunikacja między infrastrukturą drogową i kolejową, komunikacja między pojazdami drogowymi i kolejowymi itd. Przyszłość leży w nowoczesnych narzędziach, które mają pomóc kierowcom w utrzymaniu kontroli nad pojazdami.


Czy wiesz?

Fakty i liczby pochodzące z bazy danych bezpieczeństwa UIC:

  • 40 krajów przynależy do ILCAD: www.ilcad.org
  • Na całym świecie jest około 500 000 przejazdów kolejowo-drogowych (205 000 w USA, około 34 000 w Kanadzie, 120 000 w Europie).
  • Na przejazdach kolejowo-drogowych doszło w Europie w 2017 r. do 439 kolizji (75% z udziałem pojazdów drogowych) = 25% wszystkich znaczących wypadków kolejowych, 282 to ofiary śmiertelne, 240 osób doznało poważnych obrażeń, co stanowi 29% wszystkich ofiar śmiertelnych i 32% poważnych obrażeń na kolei.
  • W 2018 r. w 23% wszystkich kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych w USA brały udział ciężarówki, co stanowiło 7,7% ofiar śmiertelnych i 19,8% z obrażeniami.
  • Pociąg towarowy może być 100 razy cięższy niż 40-tonowa ciężarówka.
  • W USA, przy prędkości 55 m/ph (89km/h):

- Droga hamowania 40-tonowej ciężarówki (wielkość boiska do futbolu amerykańskiego) może wynieść do 120 jardów (110 metrów)

- Droga hamowania pociągu towarowego (długość około 15 futbolowych boisk) może wynieść milę (1 600 metrów) lub więcej

Fundacja Grupy PKP