Marszałek Cezary Przybylski, minister Michał Dworczyk, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA. podsumowali prace samorządu województwa nowej kadencji.

Ostatnie 100 dni były bardzo ważne dla rozwoju naszego regionu. Kwota środków unijnych wdrożonych w tym okresie przekroczyła 1 miliard 300 milionów zł! Dziś ogłaszamy przetarg na kontynuację budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, kluczowej inwestycji, która poprawi komunikację drogową w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Przejęliśmy od PKP pierwszą z 22 linii kolejowych. Przetarg na rewitalizację linii Bielawa-Dzierżoniów już trwa. Wystartowaliśmy z pilotażowym programem Krajowej Sieci Onkologicznej, który ma poprawić wyniki leczenia pacjentów. Dynamicznie działamy i będziemy działać na rozwój naszego regionu!zaznacza Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Porozumienie, które zostało zawarte trzy miesiące temu, rozwija się w pozytywny sposób. Rozpoczęliśmy szereg projektów, głównie infrastrukturalnych. Mam nadzieję, że zawarta umowa przełoży się na to, żeby mieszkańcom Dolnego Śląska żyło się lepiej − mówi minister Michał Dworczyk, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Nowe linie kolejowe

Rozwój kolei regionalnej, w tym aglomeracyjnej, to priorytet dla Samorządu Województwa. Dlatego Zarząd Województwa podjął decyzję o zwiększeniu dofinansowania unijnego, umożliwiającego PKP PLK przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowej nr 285, na relacji Wrocław Główny – przez Sobótkę – do Świdnicy. Na ten cel przeznaczonych zostało dodatkowe 42 mln złotych. Całkowita wartość dofinansowania tej rewitalizacji wynosi blisko 170 mln zł.

Samorząd zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. To w sumie prawie 500 km torów, które w dużej części rozszerzą system komunikacji na Dolnym Śląsku. Mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a  turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. Linia kolejowa nr 341 Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów została przejęta przez samorząd jako pierwsza.
Dzięki jej przejęciu i naszej rewitalizacji, pociągi jeszcze w tym roku mogą powrócić do Bielawy po prawie 40 latach. Będziemy rozwijać ofertę przewozową, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców – mówi marszałek Cezary Przybylski.

PKP S.A. aktywnie działa na rzecz przywracania ruchu kolejowego na nieczynnych dotąd liniach na Dolnym Śląsku poprzez przekazywanie ich samorządowi województwa. Do końca lipca 2019 roku ma zostać przekazanych sześć odcinków zlikwidowanych linii: nr 316 Chojnów – Rokitki,  linia nr 327 Nowa Ruda Słupiec – Radków, linia nr 318 Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia, linia nr 284 Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski, linia nr 291 Wałbrzych Szczawienko − Boguszów Gorce, linia nr 310 Kobierzyce – Piława Górna.

Spółka realizuje również inwestycje w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych. W ostatnim czasie na terenie woj. dolnośląskiego wyremontowano sześć dworców kolejowych: w Jaworze, Strzelinie, Żarowie, Siechnicach, Świętej Katarzynie i Żernikach Wrocławskich. Łączny koszt tych inwestycji to ok. 39 mln zł. − W ramach Programu Inwestycji Dworcowych w latach 2019 – 2021 przeprowadzimy modernizację kolejnych 11 dworców. Przewidujemy, że łączny koszt prac przewidzianych do wykonania wyniesie blisko 130 mln zł – mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA. Planowane modernizacje dotyczą takich obiektów jak: Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Ibramowice, Malczyce, Szklarska Poręba Górna, Wałbrzych Główny, Węgliniec, Chojnów, Zgorzelec Ujazd, Kąty Wrocławskie i Smolec.