„Pociąg zderzył się z samochodem.” Takie informacje pojawiają się w mediach regularnie - co zrobić, aby było ich jak najmniej? Na to pytanie starano się odpowiedzieć w czwartek 18 maja 2017 r. na Seminarium pt. „Bezpieczny przejazd kolejowo-drogowy”, podczas którego miała miejsce prezentacja kontrolowanego zderzenia pojazdu szynowego z samochodem. Uczestnicy spotkania mieli również okazję wysłuchać cyklu referatów o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowo-drogowych.

Seminaria objęte zostały Patronatem Honorowym Ministra Infrastruktury i Budownictwa – Andrzeja Adamczyka, Przewodniczącego Komisji Infrastruktury Sejmu RP – Bogdana Rzońcy, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry oraz Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych – Tadeusza Rysia. Patronat Merytoryczny objął Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP – prof. dr hab. inż. Janusz Dyduch.

Spotkanie poświęcone było zagadnieniom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. statystyce zdarzeń kolejowych na przejazdach i ich bezpiecznemu projektowaniu, a także odpowiedniemu użytkowaniu i utrzymaniu przejazdów kolejowo-drogowych i innowacyjnych rozwiązaniach dotyczących systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach.

W pierwszej części odbyła się ww. symulacja zderzenia samochodu osobowego z pociągiem na przejeździe kolejowo-drogowym w Dąbrowie Górniczej. Uczestnicy mieli możliwość zobaczyć na „żywo” wypadek oraz dalsze działania wszystkich służb odpowiedzialnych w Polsce za takie wydarzenie.

W drugiej części seminaryjnej, która odbyła się w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej omówiono kolejno zagadnienia:

  1. Przegląd wybranych działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych na świecie – Katarzyna Kucharek, Prezes Fundacji Grupy PKP
  2. Działania prowadzone przez Prezesa UTK w zakresie poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych        – Paweł Rolek, Zastępca Dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Kolejowego Urząd Transportu Kolejowego
  3. Zmiany prawne, organizacyjne i techniczne, niezbędne w celu utrzymania akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych – Włodzimierz Kiełczyński, Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  4. Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” – jak skutecznie dotrzeć do młodych ludzi – Marcin Kruszyński, Zastępca Dyrektora, Biuro Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  5. Bezpieczny i inteligentny przejazd kolejowy w technologii IoT  – Przedstawiciele firmy Neurosoft oraz Bosch

 

W seminarium wzięli udział przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic kolejowych, przedstawiciele organizacji i instytucji kolejowych, ośrodki naukowo-badawcze, uczniowie i studenci szkół oraz uczelni kolejowych, przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, straży pożarnej i służb medycznych, prokuratury, Straży Ochrony Kolei oraz przedstawiciele prasy kolejowej.

Materiał filmowy z kontrolowanego zderzenia pojazdu szynowego z samochodem:

Prezentacje uczestników:

Temat Kategoria Format Rozmiar pliku Plik do pobrania
PRZEGLĄD WYBRANYCH DZIAŁAŃ W ZAKRESIE POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA NA PRZEJAZDACH KOLEJOWO-DROGOWYCH NA ŚWIECIE - FUNDACJA GRUPY PKP download PDF 2.53 MB Pobierz plik  
JAK SKUTECZNIE DOTRZEĆ DO MŁODYCH LUDZI W KONTEKŚCIE ZACHOWAŃ NA PRZEJAZDACH KOLEJOWO-DROGOWYCH? - PKP PLK S.A. download PDF 4.22 MB Pobierz plik  
BEZPIECZNY I INTELIGENTNY PRZEJAZD KOLEJOWY W TECHNOLOGII IOT - NUROSOFT I BOSH download PDF 2.41 MB Pobierz plik  
DZIAŁANIA PROWADZONE PRZEZ PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO - UTK download PDF 2.36 MB Pobierz plik  
ZMIANY PRAWNE, ORGANIZACYJNE I TECHNICZNE, NIEZBĘDNE W CELU UTRZYMANIA AKCEPTOWALNEGO POZIOMU BEZPIECZEŃSTWA NA PRZEJAZDACH KOLEJOWO-DROGOWYCH - PKP PLK S.A. download PDF 1.44 MB Pobierz plik