GliwicePolskie Koleje Państwowe S.A. otworzyły oferty w przetargu na przebudowę kompleksu dworca w Gliwicach. Prace budowlane na dworcu rozpoczną się jeszcze jesienią tego roku.
 
W postępowaniu na wybór wykonawcy prac budowlanych wpłynęło pięć ofert. Obecnie komisja przetargowa sprawdza je pod kątem formalnym i prawnym. Rozstrzygnięcie przetargu na wybór wykonawcy nastąpi jeszcze w październiku.
 
Głównym celem przebudowy dworca w Gliwicach jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. Nowością będzie korytarz łączący obydwie hale, co ułatwi podróżnym przemieszczanie się po dworcu i dostęp do zlokalizowanych w nim funkcji.
 
Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy prowadzące na wyższe kondygnacje. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
 
Stare tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
 
Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
 
Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.
 
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury zakończy się do końca 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną sfinalizowane w 2016 roku.
 
Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP S.A. przebudowała dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowała nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Zmodernizowane będą również dworce w Szczecinie i Bydgoszczy. W przypadku tej drugiej inwestycji prace budowlane już trwają.

UE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko