Polskie Koleje Państwowe S.A. oddały do użytku pasażerów przebudowany dworzec kolejowy w Pruszkowie. Budynek został kompleksowo zmodernizowany, zachowując przy tym swój zabytkowy charakter. Dzięki modernizacji dworzec w Pruszkowie i jego otoczenie zostały pozbawione barier architektonicznych i funkcjonalnych dla osób o ograniczonej mobilności, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami.

Dzięki modernizacji wybudowany w 1924 roku dworzec otrzymał nowe instalacje, zabezpieczenie przeciwpożarowe, monitoring oraz dźwig osobowy. Część pomieszczeń dworca jest klimatyzowana. Poza poczekalnią i toaletami do dyspozycji pasażerów są również kasa biletowa Kolei Mazowieckich oraz biletomat. Na dworcu uruchomiona zostanie także kasa biletowa PKS prowadząca sprzedaż biletów komunikacji miejskiej. Pozostałe pomieszczenia na parterze budynku przeznaczone zostały na działalność komercyjną: lokal gastronomiczny, kiosk z prasą i usługami kurierskimi oraz sklep z e-papierosami. Piętro dworca i jedna z wieżyc zostaną zagospodarowane przez Urząd Miasta Pruszkowa. Przy dworcu została zbudowana nowoczesna wiata, w której pasażerowie dojeżdżający do stacji mogą pozostawić swoje rowery.

Przebudowa dworca w Pruszkowie jest przykładem, że inwestycje na kolei przynoszą efekt dla pasażerów, jeśli są prowadzone kompleksowo. Tak jest w Pruszkowie i innych miastach położonych wzdłuż linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. W ramach modernizacji trasy zmodernizowano stacje i przystanki oraz wybudowano przejścia podziemne. Cieszę się, że dworzec w Pruszkowie odzyskał swój blask i ponownie będzie służył pasażerom. To element naszych dążeń do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dworce kolejowe są niezwykle ważnym, bo pierwszym miejscem kontaktu pasażerów z koleją. Tak jest w przypadku historycznego obiektu w Pruszkowie, którego przebudowę, m.in. operację przesunięcia wiaty, obserwowali także mieszkańcy miasta. Od dzisiaj dworzec w pełnej krasie zostaje udostępniony podróżnym i mam nadzieję, że dzięki połączeniu nowoczesnych rozwiązań z historycznymi walorami będzie znakomicie spełniał swoje funkcje – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jako wojewoda, ale także mieszkaniec Pruszkowa, cieszę się, że remont dworca kolejowego został przeprowadzony z dbałością o zachowanie i odtworzenie detali architektonicznych, które zdobiły obiekt w czasach międzywojennych. Inwestor przywrócił budynkowi dawny blask, a jednocześnie nadał mu nową funkcjonalność. To świetne połączenie nowoczesności z jednoczesnym poszanowaniem historii. Dworzec będzie przestrzenią przyjazną, wielofunkcyjną, zagospodarowaną również przez Miasto Pruszków dla potrzeb mieszkańców – mówił Wojewoda Mazowiecki Zdzisław Sipiera.

Polskie Koleje Państwowe przywróciły świetność kolejnemu zabytkowi, a trzeba zaznaczyć, że spośród wszystkich dworców objętych naszym programem inwestycyjnym połowa jest pod ochroną konserwatorką. W trosce o zabytkowy wygląd dworca całość robót prowadzona była z najwyższą starannością. Na dworcu znalazły się także nowoczesne rozwiązania, ułatwiające korzystanie z obiektu wszystkim pasażerom, także osobom z niepełnosprawnościami. Cieszy również fakt, że poza poczekalnią i kasą na dworcu są również inne punkty handlowe oraz usługowe, dzięki czemu cała dostępna przestrzeń została zagospodarowana – podkreśla Andrzej Olszewski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

W ramach przebudowy odrestaurowane i odtworzone zostały posadzki i stropy w pomieszczeniach oraz schody i poręcze na klatkach schodowych, wykonany został też dach z historycznie udokumentowanej dachówki typu „karpiówka”. Na elewacji odtworzono dawne napisy, które ujawniono po demontażu tynków. Wiele elementów budynku zostało wykonanych na indywidualne zamówienie ze względu na znaczny stopień zniszczenia pierwotnych materiałów. Uzgodnieniu z konserwatorem zabytków podlegały nie tylko elementy architektoniczne budynku, jak stolarka okienna i drzwiowa, wzór terakoty czy wloty odwodnienia deszczowego, ale też elementy drobne, takie jak np. zegar dworcowy i włączniki elektryczne w poczekalni.

Pruszków to miasto silnie związane z koleją i jej historią. Pociągi przejeżdżają tutaj od 1845 roku.  Nasze miasto leży na trasie dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. To u nas powstała jedna z pierwszych stacji na terenie zaboru rosyjskiego. W 1924 roku został wzniesiony budynek dworca PKP w Pruszkowie, który w swojej pierwotnej bryle przetrwał do dzisiaj. Po remoncie przeprowadzonym przez Polskie Koleje Państwowe wygląd dworca i detale architektoniczne odzyskały swój oryginalny blask międzywojennego polskiego neorenesansu. Budynek zyskał nowe funkcjonalności. Przed remontem Miasto zobowiązało się do wynajęcia od PKP pomieszczeń na I i II piętrze. Obiekt ten będzie służył mieszkańcom naszego miasta. Mam nadzieję, że wyremontowany pod okiem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dworzec stanie się wizytówką miasta – mówi Paweł Makuch, prezydent Miasta Pruszkowa.

Realizacja inwestycji w Pruszkowie została zapowiedziana w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz prezesa Polskich Kolei Państwowych S.A. Krzysztofa Mamińskiego i jest częścią realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Przebudowa dworca w Pruszkowie stanowi kolejny przykład jednej z głównych idei Programu, czyli modernizacji i budowy dworców w aglomeracjach oraz w mniejszych miejscowościach.

Koszt przeprowadzenia prac budowalnych to około 9,9 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. oraz z budżetu państwa.