PKP S.A. podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego umowy o dofinansowanie przebudowy i budowy dwunastu dworców kolejowych w Dolinie Popradu. Inwestycje uzyskały wsparcie finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego.

Projekt modernizacji dworców kolejowych w Dolinie Popradu to dwa zadania. Pierwsze z nich dotyczy inwestycji dworcowych w Piwnicznej, Piwnicznej - Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze i Barcicach, a drugie obiektów w Młodowie, Łomnicy-Zdrój, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku.

Łączny koszt obu projektów to 44,47 miliona złotych. Podpisane umowy zakładają dofinansowanie z RPO na poziomie 27,6 miliona złotych, może ono jednak ulec zwiększeniu.

- Rozwój infrastruktury kolejowej w Małopolsce to jeden z priorytetów władz województwa. Chcemy, aby mieszkańcy każdego zakątka naszego regionu mogli sprawnie, bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu podróży, pracy, szkoły  lub domu - powiedział Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

- Inwestycje infrastrukturalne, to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców i turystów, ale także realne ułatwienie dla przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem biznesu  w Małopolsce. Zapewni to zwiększenie miejsc pracy i stworzy dogodne warunki dla rynku pracy - podkreślił wicemarszałek województwa małopolskiego, Łukasz Smółka.

Dzięki pozyskaniu funduszy z RPO możemy kontynuować proces inwestycyjny. Przetarg na przebudowę i budowę dworców kolejowych w Dolinie Popradu, w systemie projektuj i buduj, planujemy ogłosić jesienią tego roku. Cieszymy się, że w ramach tej inwestycji zmodernizujemy zabytkowe dworce Doliny Popradu, łącząc ich historyczny charakter  z nowoczesną funkcjonalnością oraz wybudujemy kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

W ramach inwestycji przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostaną dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej - Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Starym Sączu. Oprócz dworca w Starym Sączu, są one objęte ochroną konserwatorską. Ich przebudowa będzie kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych, z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Budynki zostaną również dostosowane do osób o ograniczonej mobilności. Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstaną zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd zostanie dostosowany do otoczenia, a wnętrza będą odpowiadały nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Korzystnie zmieni się także otoczenie dworców. W ich pobliżu znajdą się nowa mała architektura, wiaty rowerowe oraz parkingi. Szczegółowe rozwiązania przyjęte dla poszczególnych lokalizacji poznamy po zakończeniu prac projektowych. 

Inwestycja w Dolinie Popradu jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii Polskich Kolei Państwowych S.A. Całość prac podzielona została na II Etapy. Koszt Etapu I wynosi 31 748 599,62 zł brutto, wysokość dofinansowania UE to 21 940 089,02 zł, a wkład własny PKP S.A. wyniesie 3 871 780,59 zł. Koszt II Etapu inwestycji to 22 946 744,74 zł brutto, z czego dofinansowanie UE wyniesie 5 649 003,37 zł, a wartość wkładu własnego PKP to 13 006 886,68 zł

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 roku na terenie całego kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych 189 dworców kolejowych. Wartość całego programu szacowana jest na około 1,5 mld złotych. Większość zadań (około 75 proc.) zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Środki na pozostałe inwestycje będą pochodziły z budżetu państwa oraz funduszy PKP S.A.