7 stycznia 2020 r. o godz. 16.00 w Euroterminalu Sławków odbyła się uroczystość przywitania pierwszego pociągu, który trasę od chińskiej granicy pokonał bez przeładunku, wykorzystując kolejowe przejście graniczne w Hrubieszowie i szerokotorową linię PKP LHS. Ten pociąg otwiera możliwość regularnych połączeń, które pozwolą transportować towary z Dalekiego Wschodu na Śląsk i dalej poprzez sieć skomunikowanych tras.

– Dzięki szerokotorowej linii od chińskiej granicy do terminala położonego w przemysłowym sercu Polski nie był potrzebny przeładunek ani wymiana wózków, co pozwoliło zaoszczędzić czas i koszty. Transport na Śląsk zajął tylko 12 dni, a jestem przekonany, że możemy skrócić ten czas do 10 dni – stwierdził Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Xu Xiaofeng, radca handlowy Ambasady Chin w Warszawie powiedział podczas uroczystego otwarcia trasy, że w 2019 roku z Chin do Europy dojechało ponad 8000 pociągów, które przewożą coraz więcej towarów również z innych krajów Azji Południowo-Wschodniej. Zwrócił także uwagę, że corocznie wartość eksportu z Chin do UE wynosi 700 mld dolarów, co stanowi ogromną szansę dla Polski, która leży na skrzyżowaniu szlaków handlowych.

– Chciałbym pogratulować zarządowi i wszystkim pracownikom PKP LHS sukcesu, którego osiągnięcie poprzedziła kilkuletnia praca. W 2018 roku wartość importu z Chin do Polski wyniosła 31 miliardów dolarów. Jeśli tylko 1 procent tych towarów przejedzie przez Sławków będzie to stanowiło impuls dla PKP LHS i całego regionu do dalszego rozwoju – powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej „Euroterminal Sławków” to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Uruchomienie połączenia Xi’an - Sławków jest efektem współpracy PKP LHS, Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerów logistycznych z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.