PKP Intercity przywraca historyczny wygląd dwóm lokomotywom. Stacjonujące na co dzień w Gdyni pojazdy serii EP07 w najbliższych tygodniach wyjadą ponownie na tory.

Dwie lokomotywy serii EP07 o numerach 174 i 376 przechodzą obecnie w Gdyni naprawy na czwartym poziomie utrzymania. Takie naprawy wykonuje się po przejechaniu przez pojazdy 600 tysięcy kilometrów lub po upływie sześciu lat. Przy tej okazji lokomotywy są odmalowywane na wzór czasów ich użytkowania w Polskich Kolejach Państwowych.

Lokomotywa EP07-174 pracuje na kolei już blisko pół wieku, została wyprodukowana w 1971 roku przez Pafawag Wrocław. W 2008 roku trafiła do PKP Intercity, stacjonując początkowo w Krakowie, a od 2014 roku w Gdyni. Jej obecne malowanie nawiązuje do barw lokomotyw serii EU07, eksploatowanych na PKP latach 70. i 80. XX wieku. Po zakończeniu naprawy na początku lipca lokomotywa ponownie będzie prowadzić pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju.

Barwy drugiej lokomotywy, EP07-376, nawiązują do barw wprowadzonych przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu w 2002 roku dla lokomotyw serii EU/EP07, które w tym czasie przechodziły naprawy główne. Ten pojazd został wyprodukowany w 1985 roku w Poznaniu przez Zakłady Metalowe im. Hipolita Cegielskiego. Lokomotywa, podobnie jak EP07-174, trafiła do PKP Intercity w 2008 roku, początkowo stacjonując w Krakowie, a od 2014 roku w Gdyni. Przed malowaniem miała standardowe barwy lokomotyw PKP Intercity. Zakończenie wykonywanej obecnie naprawy planowane jest na sierpień.  Po ponownym dopuszczeniu do eksploatacji lokomotywa poprowadzi składy przewoźnika przez kolejne 600 tysięcy kilometrów.

PKP Intercity EP07 376

Polska kolej nieustannie się zmienia, odpowiadając na współczesne wyzwania i potrzeby pasażerów. Nie zapominamy jednak o jej bogatym dziedzictwie, czego symbolicznym wyrazem jest przywrócenie historycznych barw naszym dwóm lokomotywom serii EP07 – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

To nie pierwszy taki projekt

Pojazdy EP07 nie są pierwszymi, którym przewoźnik przywrócił oryginalny wygląd. W 2017 roku historyczne barwy odzyskała najstarsza w parku taborowym PKP Intercity lokomotywa EP05-23. Powstały w 1961 roku pojazd przeszedł remont w Zakładzie Usług Taborowych Remtrak (obecnie PKP Intercity Remtrak). Przez kilkadziesiąt lat lokomotywa przebyła blisko 7 mln km, a od czasu jej odnowienia służy pasażerom i przewoźnikowi prowadząc pociągi specjalne i rozkładowe. Oprócz niej, w PKP Intercity barwy historyczne posiadają jeszcze lokomotywy EP07-338, EP07-442, EP08-001 oraz EP09-046.