Kubistyczny, ascetyczny w wyglądzie, a przy tym funkcjonalny, nowoczesny, ekologiczny, dostępny – taki jest nowy dworzec w Czarnej. To trzeci w województwie podkarpackim nowoczesny obiekt udostępniony podróżnym w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

 Czarna Tarnowska

Budowa nowego dworca w Czarnej trwała nieco ponad rok. Dzięki inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pasażerowie zyskali całkowicie nowy budynek zaprojektowany i wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego.  Nowy, parterowy obiekt posiada minimalistyczną i kubistyczną bryłę oraz dominantę w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w  architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal nad wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rower przy czternastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

– Niewielkie dworce, budowane w formule typowych Innowacyjnych Dworców Systemowych to świetnie rozwiązanie dla mniejszych miejscowości takich jak Czarna. Łączą one w sobie nowoczesność, funkcjonalność, komfort, dostępność i ekologię dzięki czemu zachęcają kolejnych klientów kolei do korzystania z jej usług – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Otwarcie dworca w Czarnej to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Kolejna niewielka miejscowość zyskuje dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Tarnowa i Dębicy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Nowy dworzec w Czarnej to wyjście naprzeciw potrzebom jej mieszkańców. Budynek, który powstaje z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich i pieniędzy krajowych, stanowi przykład nowego podejścia do funkcjonalności tego typu obiektów. Dworzec jest przyjazny środowisku, bezpieczny i wygodny. Zapewnia dostępność wszystkim grupom pasażerów, w tym osobom o szczególnych potrzebach – mówi Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

– Dziś otworzyliśmy kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. To obiekt niewielki, wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej koncepcji PKP S.A. Spełnia on wszystkie współczesne standardy obsługi podróżnych, dlatego jestem przekonany, że będzie on dobrze służył mieszkańcom Czarnej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Europejski wymiar spójności opiera się na projektach, które są realizowane w niewielkich gminach. Rewitalizacja dworca w Czarnej z pewnością zwiększy komfort podróżujących mieszkańców tej gminy, również, co niezwykle istotne, osób z niepełnosprawnościami, dzięki szeregowi udogodnień, jakie znalazły się w tej inwestycji. Unia Europejska dofinansowała ten projekt w wysokości ponad 3 milionów złotych, w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, jako inwestycję, która oprócz podniesienia jakości podróżowania przyczynia się do realizacji celów środowiskowych oraz do zwiększenia mobilności i dostępności mieszkańców wszystkich unijnych miejscowości – mówi Christopher Todd,  dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

– Europejski Rok Kolei zapisuje się znacznymi inwestycjami w tę gałąź transportu w Polsce. Dzisiaj zmodernizowany dzięki środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dworzec w Czarnej dołączy do mapy dofinansowanych projektów. Cieszy, że za sprawą Funduszy Europejskich i przy ich znaczącym wsparciu zmienia się wizerunek polskiej kolei – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowy dworzec w Czarnej jest w pełni dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zaprojektowano i wykonano go tak, żeby nie istniały na nim żadne bariery architektoniczne, a  ponadto wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Na dworcu zastosowano szereg rozwiązań proekologicznych – energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” oraz pompy ciepła do ogrzewania budynku. Oszczędności będzie generował również system BMS (Building Management System), odpowiadający za zarządzanie instalacjami i urządzeniami oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Zadbano również o bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Na dworcu w Czarnej zainstalowano nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Budowa nowego dworca w Czarnej była realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac było konsorcjum firm: Heli Factor sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx sp. z o.o. z Białegostoku. Koszt inwestycji to ponad 5,5 mln zł brutto.

Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 jest objętych w całej Polsce blisko 200 dworców kolejowych. Sześć z nich znajduje się w województwie podkarpackim. Na trzech stacjach (Sędziszów Małopolski, Radymno, Czarna) zakończono już inwestycje.