Oświadczenie Zarządu PKP S.A. w sprawie listu otwartego związków zawodowych w PKP Cargo.

Zarząd PKP S.A. ze zdziwieniem i oburzeniem przyjął informację o liście otwartym przedstawicieli związków zawodowych w PKP Cargo, w którym podważane są intencje przeprowadzenia przejrzystego i prowadzonego zgodnie z prawem procesu upublicznienia spółki PKP Cargo na GPW.

Sygnatariusze tego listu to osoby, które zaledwie trzy tygodnie temu zakończyły pomyślnie negocjacje z zarządem PKP Cargo na temat Paktu Gwarancji Pracowniczych w związku z planowanym debiutem giełdowym spółki. W powyższych negocjacjach wypracowane zostały rozwiązania niezwykle korzystne dla Pracowników PKP Cargo, czyli gwarancje stabilności zatrudnienia. Bez debiutu giełdowego tych korzyści nie będzie.  Dodatkowo także możliwość współdecydowania przez związki zawodowe o losach spółki dzięki delegowaniu do zarządu spółki PKP Cargo przedstawiciela strony związkowej. To element jeszcze większej otwartości spółki na współpracę w dobrej wierze ze środowiskiem pracowniczym.

W związku z powyższym, Zarząd PKP S.A. oświadcza, że proces upublicznienia spółki PKP Cargo na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych jest prowadzony zgodnie z prawem, za zgodą i wiedzą Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cały proces jest prowadzony w oparciu o najlepsze praktyki i z zachowaniem szczególnej dbałości o przyszłość Spółki, Pracowników i zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa. Spółka PKP S.A. jest gotowa w każdej chwili do poddania się kontroli w zakresie prowadzonych procesów prywatyzacyjnych powołanym do tego organom.

Jednocześnie informujemy, że:

1.    Planowany na czwarty kwartał debiut PKP Cargo na GPW to ogromny krok w rozwoju spółki i budowania lepszych perspektyw dla pracowników. Giełda umożliwia wejście PKP Cargo do elity polskich firm obecnych na giełdzie, dając m.in. możliwość pozyskania kapitału na rozwój. Jednocześnie, zgodnie z przyjętym Paktem Gwarancji Pracowniczych wynegocjowanym trzy tygodnie temu z sygnatariuszami listu otwartego do Premiera, to także gwarancje konkretnych korzyści dla pracowników (średnio 4,5 roku gwarancji zatrudnienia, 165 mln zł premii prywatyzacyjnej, miejsce w zarządzie spółki dla przedstawiciela związków zawodowych). Brak debiutu giełdowego oznacza brak korzyści z tym związanych, w tym gwarancji zatrudnienia. W czasie negocjacji sygnatariusze listu domagali się m.in. miejsc w zarządzie PKP Cargo i Radzie Nadzorczej dla przedstawicieli związków zawodowych.

2.    Cały proces przygotowania upublicznienia spółki PKP Cargo był prowadzony zgodnie z literą prawa, przy współpracy z wiodącymi doradcami finansowymi i prawnymi, a także nadzorowany jest przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Komisję Nadzoru Finansowego.

3.    Wszystkie czynności przywoływane w liście, poprzedzające upublicznienie spółki na GPW, wynikają z przepisów prawa (pokrycie z kapitału zakładowego strat z lat ubiegłych), bądź z analizy prawno-finansowej skutków regulacji niezależnych od PKP Cargo/PKP S.A. (wyłączenie spółki windykacyjnej do PKP S.A., która przejmie roszczenia PKP Cargo w razie ewentualnych odszkodowań od Skarbu Państwa o niewiadomej dziś wartości).

4.    Członkowie związków zawodowych, w tym sygnatariusze listu otwartego, zasiadają w radach nadzorczych spółek PKP S.A. czy PKP Cargo i mają doskonałą wiedzę na temat postępu prac zmierzających do upublicznienia  PKP Cargo czy informacji o sytuacji spółek. Nie zgłaszali żadnych wątpliwości podczas posiedzeń organów korporacyjnych spółki, choć mają do tego prawa, a co więcej – jest to ich obowiązkiem. Jak wynika z dokumentacji i relacji prasowych strona związkowa zawsze dążyła do upublicznienia spółki na giełdzie (zamiast sprzedaży inwestorowi strategicznemu), słusznie upatrując w tym większej korzyści dla Spółki i Pracowników.

5.    Przywoływana przez sygnatariuszy listu kwestia odszkodowań, które miałby wypłacić Skarb Państwa jest perspektywą odległą w czasie oraz niepewną odnośnie wysokości tychże odszkodowań. 

6.    Przywoływana także przez sygnatariuszy listu kwota 12 mld zł będącą rzekomą wartością taboru PKP Cargo nie znajduje odzwierciedlenia w żadnych dokumentach ani aktualnych wycenach spółki sporządzonych przez zarówno pracowników spółki, jak i zewnętrznych audytorów.

7.    Upublicznienie spółki PKP Cargo jest prowadzone zgodnie z ustawą z 2000 roku o restrukturyzacji PKP S.A., jest wykonaniem zapisów tej ustawy zgodnie z przyjętym porządkiem prawnym i pod nadzorem organów korporacyjnych PKP S.A. oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

8.    Wysłanie listu otwartego do premiera z insynuacjami niejasnych działań zarządu PKP S.A. w sprawie debiutu giełdowego, do którego przygotowania weszły w decydującą fazę, trudno określić inaczej niż działanie na rzecz obniżenia wartości spółki i podyktowane względami innymi niż troska o pomyślną przyszłość PKP Cargo i jej pracowników.