O kontrakt na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity powalczy dwóch wykonawców.
O kontrakt na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity powalczy dwóch wykonawców. 30 października br. upłynął termin składnia ofert w przetargu. Szacowana wartość kontraktu to 1 mld zł.
Przedmiotem zamówienia jest 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Składy będą kursować w relacjach Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała. Ponadto producent nowych pociągów zajmie się ich serwisowaniem w okresie nie krótszym niż 15 lat.
Oferty złożyły:
1.Konsorcjum: Stadler Polska Sp. z o.o. oraz Newag S.A. - wartość oferty brutto: 1 411 154 400,00 zł
2.Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. - wartość oferty brutto: 1 320 626 400,00 zł
Zakup 20 nowych EZT jest drugim etapem dużego projektu inwestycji w pociągi zespołowe. Latem przewoźnik wybrał producenta, który wyprodukuje również 20 EZT dla tras północ-południe Polski. Dzięki inwestycji PKP Intercity zbuduje siatkę połączeń pomiędzy największymi aglomeracjami. Pasażerowie będą korzystać z nowoczesnych składów zespołowych przystosowanych do jazdy z prędkością 160 km/h i spełniających wymagania europejskiego systemu sterowania ruchem ERTMS (pociąg z systemem ETCS – Europejski System Sterowania Pociągiem). Nowoczesne pociągi zostaną wyposażone w zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne i wygodne fotele, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej czy miejsca do przewozu rowerów oraz przestrzeń barową. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.
W specyfikacji warunków zamówienia, duży nacisk został położony na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Pociągi będą wyposażone w system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej a gniazdka elektryczne będą montowane w łatwo dostępnych dla podróżnych miejscach. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć pociągi do końca października 2015 r.
Czym jest EZT?
Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) - pojazd kolejowy o własnym napędzie elektrycznym, składający się z dwóch członów sterowniczych na obu końcach oraz ewentualnych członów pośrednich. Poszczególne człony nie mogą być rozłączane, jednak zwykle możliwe jest łączenie całych pojazdów tego samego typu.