1700 wagonów, 280 lokomotyw, rezerwa taborowa, blisko 300 pojazdów do odśnieżania torów i sieci, całodobowy serwis naprawczy oraz 25 tys. pracowników – to podstawy sprawnego zarządzania w Grupie PKP podczas sezonu zimowego.

1700 wagonów, 280 lokomotyw, rezerwa taborowa, blisko 300 pojazdów do odśnieżania torów i sieci, całodobowy serwis naprawczy oraz 25 tys. pracowników – to podstawy sprawnego zarządzania w Grupie PKP podczas sezonu zimowego.

Pasażer na dworcu…
Na dworcach w okresach wzmożonego ruchu na 19 największych dworcach do dyspozycji podróżnych będzie 130 informatorów mobilnych, którzy pomogą odnaleźć właściwy peron czy połączenie. Poza tym, informacja o ruchu pociągów dostępna będzie w Internecie, na stronach PKP S.A. i PKP Intercity, Facebooku i Twitterze.

Po raz kolejny integrujemy działania w ramach Grupy PKP mając na uwadze pasażera. Nasze spółki starają się przewidzieć wszystkie możliwe scenariusze, tak by na każdy z nich odpowiednio reagować. Stawiamy na dobrze zaplanowany i przygotowany tabor oraz pełną informację dla naszych klientów - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A.

W związku ze zbliżającą się zimą PKP S.A. zdecydowało o całodobowym udostępnieniu podróżnym wszystkich dworców kiedy temperatura spadnie poniżej -20°C. 40 dworców między 15 grudnia a 15 marca nie będzie zamykanych na nocną przerwę eksploatacyjną. Zapewni to podróżnym stały dostęp do punktów gastronomicznych i urządzeń automatów z ciepłymi napojami. Dodatkowo, w sytuacjach nadzwyczajnych, powodujących opóźnienia pociągów powyżej 120 minut, na 19 największych dworcach w Polsce, podróżnym wydawane będą nieodpłatnie ciepłe napoje.

…i w pociągu
Na zimę PKP Intercity zabezpieczyło w sumie blisko 1700 wagonów i 280 lokomotyw.  Z tego ok. 20% to rezerwa taborowa, która przygotowana jest na najważniejszych stacjach węzłowych takich jak: Poznań, Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Gdańsk. Zapasowe wagony będą wykorzystywane przede wszystkim jako wzmocnienia w okresie wzmożonego ruchu lub w razie awarii. Do obsługi taboru gotowych jest ponad 4 tys. pracowników.

Zima to dla nas czas wytężonej pracy. Aby nasi klienci mogli bezpiecznie podróżować, przygotowaliśmy tabor oraz zapewniamy całodobową obsługę techniczną. Nowością w zakresie serwisowania pociągów będzie urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi. Jesteśmy jedynym przewoźnikiem kolejowym w kraju dysponującym tego typu instalacją – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Urządzenie działa na zasadzie natryskiwania na podwozie pociągu podgrzanego płynu, który tworzy warstwę ochronną przed ponownym zamarzaniem i gromadzeniem się lodu. Używany w instalacji  środek jest w pełni biodegradowalny i przyjazny środowisku. System jest sprawdzony w Skandynawii, zakupiły je także koleje niemieckie.

W razie nieplanowanych zdarzeń spowodowanych trudnymi warunkami pogodowymi pasażerowie otrzymają informacje o możliwości zmiany pociągu i przesiadkach. W przypadku opóźnień powyżej godziny, w pociągach z wagonami gastronomicznymi, podróżni otrzymają ciepłe napoje.

Polskie Linie Kolejowe w pełnej gotowości
Najważniejszym zadaniem PLK jest utrzymanie przejezdności linii kolejowych. Zimowym utrzymaniem PLK obejmuje ponad 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo – drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób.

Wykorzystujemy doświadczenia z poprzednich lat. Stały monitoring warunków atmosferycznych, przygotowane zespoły pracowników i rozlokowany w najważniejszych miejscach, gotowy przez całą dobę sprzęt do odśnieżania mają zapewnić przejezdność linii kolejowych. Bieżąca współpraca z przewoźnikami pozwoli sprawnie organizować podróż także w przypadkach niespodziewanych utrudnień na liniach kolejowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami. Dodatkowo do usuwania awarii sieci trakcyjnej przeznaczono 87 pociągów sieciowych. 179 zespołów szybkiego reagowania usuwa awarie i usterki torów i urządzeń sterowania ruchem.

Według procedur, w czasie bardzo trudnych warunków atmosferycznych, priorytetowo traktowany będzie ruch aglomeracyjny, związany z dojazdem do pracy i szkół, a także transporty żywności oraz węgla i innych paliw.