Redakcja „Kuriera Kolejowego” oraz Fundacja Grupy PKP zaprosiły przedstawicieli branży transportowej, instytucji publicznych i samorządów na kolejne spotkanie z cyklu „Lunch z Kurierem”. Tematem debaty, która zgromadziła liczne grono ekspertów i praktyków z całego kraju, była stan obecny oraz przyszłość kolei wąskotorowych w Polsce. Spotkanie odbyło się 4 kwietnia 2025 r. w siedzibie PKP S.A.

Włączenie rozkładów jazdy kolei wąskotorowych do ogólnopolskich baz kolejowych rozkładów jazdy – to jeden z pierwszych postulatów, który przedstawiono, inaugurując debatę. Jak zaznaczyła na wstępie wiceprezes zarządu PKP Informatyka  sp. z o.o. Anna Sabina Wojciechowska, wspomniane rozwiązanie byłoby możliwe przy współpracy z PKP S.A. i PKP Informatyka, jednak wymaga szczegółowych.

W kolejnym punkcie dyskusji przedstawiciel Urzędu Transportu Kolejowego, dyrektor Departamentu Monitorowania i Bezpieczeństwa Rafał Jeleń zwracał uwagę na osiągnięty pułap przewozów, których wysokość ustabilizowała się po spadku związanym z pandemią i zbliża się do 1 mln pasażerów w skali roku. Świadczy to o rosnącej liczbie pasażerów i jest bardzo korzystnym trendem. Jednocześnie przedstawiciele kolei wąskotorowych sygnalizowali ograniczenia wzrostu limitowane brakiem finansowania skutkującym wieloletnimi zaszłościami w utrzymaniu infrastruktury oraz na starzejącym się i coraz trudniejszym w utrzymaniu taborze.

Kolejnym przedyskutowanym aspektem były przejazdy kolejowo-drogowe. Nawierzchnia na tych przejazdach jest niszczona przez samochody ciężarowe a koszty napraw muszą pokrywać wąskotorówki – to jeden z obszarów zmian legislacyjnych niezbędnych dla kolei lokalnych. Dużą pomocą w utrzymaniu infrastruktury kolejowej są darowizny PKP PLK S.A. w postaci nieodpłatnego przekazywania materiałów demontowanych w ramach prac modernizacyjnych na torze normalnym, które przyczyniają się do ratowania infrastruktury wąskotorówek.

Podczas dyskusji zaprezentowano europejskie przykłady wykorzystania kolei wąskotorowych w codziennym ruchu kolejowym o charakterze dowozowym. W Polsce – jak wskazali przedstawiciele sektora naukowo-badawczego – dobrymi przykładami w tym zakresie są m.in. Kolej Piaseczyńsko-Grójecka i Kolej Rogowska, która w naturalny sposób zapewnia połączenie miasta powiatowego Rawy Mazowieckiej z linią kolejową nr 1 w Rogowie i z linią kolejową nr 4 (CMK) na budowanym na tej linii nowym przystanku Biała Rawska. By rozwijać działanie na terenie kraju dla wybranych kolei wąskotorowych wykonano już stosowne prace studialne a realizacja projektów inwestycyjnych zależy od decyzji władz.

W spotkaniu wzięli udział Dariusz Grajda – wiceprezes zarządu PKP S.A., Radosław Konieczny – prezes zarządu Fundacji Grupy PKP, który pełnił jednocześnie obowiązki moderatora dyskusji, Anna Sabina Wojciechowska – wiceprezes zarządu PKP Informatyka sp. z o.o., Radosław Groblewski – prezes zarządu WARS S.A., Andrzej Massel – dyrektor Instytutu Kolejnictwa oraz Marek Pawlik, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, Rafał Jeleń – dyrektor Departamentu Monitorowania i Bezpieczeństwa Urzędu Transportu Kolejowego oraz przedstawiciele większości kolei wąskotorowych działających w Polsce. Na spotkaniu rozmawiano o potencjale rozwoju lokalnych linii kolejowych o prześwicie toru mniejszym niż normalny.

Fundacja Grupy PKP konsekwentnie wspiera inicjatywy promujące dziedzictwo i rozwój polskiego kolejnictwa. Poprzez organizację wydarzeń branżowych i debat eksperckich tworzy przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń, co sprzyja integracji środowiska kolejowego oraz poszukiwaniu skutecznych rozwiązań dla przyszłości transportu szynowego w Polsce.