Pomoc rzeczowa lub finansowa udzielana jest jednorazowo lub okresowo w zależności od możliwości finansowych Funduszu. Pomoc rzeczowa i/ lub finansowa może zostać przyznana z powodu trudnej sytuacji materialnej, życiowej lub rodzinnej, długotrwałej lub nagłej choroby, nieszczęśliwego zdarzenia losowego. Wysokość przyznanej pomocy finansowej lub rzeczowej ustala Komisja Socjalna. Warunkiem przyznania świadczenia jest złożenie stosownego wniosku.
Świadczenia socjalne finansowane z Funduszu mają charakter uznaniowy i nie stanowią podstawy dochodzenia z tego tytułu żadnych roszczeń.
Wniosek o świadczenie z Funduszu ZFŚS można kierować za pośrednictwem lub pocztą tradycyjną. Wykaz adresów do korespondencji do pobrania.
PKP S.A. realizuje największy w historii Program Inwestycji Dworcowych, który do 2023 roku obejmie około 200 obiektów w całej Polsce. Wartość programu szacowana jest na ok. 1,5 mld zł. Modernizowane obiekty dostosowywane są do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnością. Likwidowane są bariery architektoniczne, na wybranych dworcach pojawia się również szereg udogodnień:
- parkingi dla osób niepełnosprawnych
- kasy o obniżonym okienku przystosowane do obsługi osób na wózkach inwalidzkich i osób niskiego wzrostu
- zamontowane w kasach pętle indukcyjne wspomagające komunikacje personelu kas z osobami słabosłyszącymi korzystającymi z aparatów słuchowych,
- dostosowane toalety do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
- przewijaki w toaletach dla osób podróżujących z małymi dziećmi
- ścieżki dotykowe - elementy nawierzchni wspomagające osoby niewidome i słabowidzące w poruszaniu się po terenie dworców
- mapy tyfolgraficzne (dotykowe) – przedstawiające plan dworca, z którym osoby niewidome mogą zapoznać się za pomocą dotyku
- usługa tłumacza migowego on-line punktach informacji (InfoDworce) dostępnych na dworcach należących do PKP S.A.
Na stronie pkpsa.pl w zakładce Strefa Pasażera/ Bez barier znajduje się wyszukiwarka dworców, w której znajdują się informacje na temat udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności na terenie poszczególnych obiektów.
Od 2016 roku w PKP S.A. pracuje audytor ds. dostępności, którego zadaniem jest weryfikacja prowadzonych projektów na każdym z etapów procesu inwestycyjnego. Audytor sprawdza m.in. jakość rozwiązań w zakresie zgodności z wymaganiami TSI PRM, czyli zasad zapewnienia dostępności osobom z ograniczoną możliwością poruszania się, a więc nie tylko z niepełnosprawnościami, ale także osób ograniczonych dużym bagażem, seniorów, opiekunów z dziećmi.
PKP S.A. we współpracy ze spółkami z Grupy PKP prowadzi aktywne działania będące odpowiedzą na wyzwania strategii rządowej i trendy społeczne w zakresie elektromobilności.
Grupa PKP udostępnia przy wybranych dworcach kolejowych stacje ładowania korzystając zarówno z potencjału dworców kolejowych, jak i z posiadanych wewnątrz spółek zależnych kompetencji, co umożliwia kompleksową realizację projektu, od produkcji urządzeń poprzez budowę przyłączy energetycznych, oznakowanie stanowisk postojowych, po montaż. Stacje ładowania zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez Kolejowe Zakłady Łączności Bydgoszcz Sp. z o.o., a wykonanie linii zasilających oraz stanowisk postojowych zostało powierzone Telkol Sp. z o.o.
Nowa usługa dostępna jest od listopada przy 4 dworcach PKP na śląsku: Katowice, Katowice Ligota, Gliwice i Częstochowa, a obecnie trwają przygotowania do uruchomienia kolejnych sześciu stacji, między innymi w Warszawie, Wrocławiu i Opolu i Trójmieście. Biało-zielone ładowarki z logiem PKP wyposażone są w dwa gniazda półszybkiego ładowania, trójfazowe MODE3 type 2, każde o mocy 22kW, umożliwiające jednoczesne ładowanie dwóch samochodów.
Usługa ładowania jest ogólnodostępna, nie wymaga rejestracji, posiadania specjalnej karty klienta, czy instalowania aplikacji. Obsługa stacji ładowania jest prosta i intuicyjna. Stacje są wyposażone w wyraźny 7-o calowy dotykowy wyświetlacz LCD, na którym prezentowane są komunikaty. Trzeba tylko pamiętać o odbiorze wydruku z kodem, który umożliwi zakończenie ładowania i bezpieczne wypięcie kabla z gniazda ładowarki - urządzenia zostały wyposażone w system zabezpieczeń, m.in. uniemożliwiający odłączenie kabla i przerwanie ładowania przez osobę postronną.
Obecnie, ładowanie jest bezpłatne, a po zakończeniu okresu promocyjnego, opłata będzie pobierana przez ładowaniem przy pomocy karty bankowej.
INNOWACYJNE DWORCE SYSTEMOWE:
Dworce systemowe to nowe, parterowe budynki z ekologicznymi rozwiązaniami (np. panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet; oświetlenie LED, pompy ciepła). Zastosowanie nowych technologii obniża koszty eksploatacji i ogranicza negatywny wpływ budynku na środowisko. IDS oferują wysoką jakość przestrzeni obsługi podróżnych spełniającą standardy międzynarodowe oraz wymogi TSI-PRM. Wpisują się w trendy projektowania obiektów z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu. Realizacja projektu IDS opiera się na budowie powtarzalnych obiektów o jednym standardzie wykonania, przy jednoczesnej optymalizacji powierzchni.
Istniejące IDSy: Dotychczas w formacie IDS powstały następujące dworce: Nasielsk, Mława, Ciechanów, Strzelce Krajeńskie Wschodnie. W formule IDS powstanie też m.in. dworzec w Oświęcimiu, Nidzicy, Pomiechówku.
Prace na rzecz innowacji zwiększających efektywność eksploatacyjną dworców: W toku prac prowadzonych przez PKP S.A. rozwijane są również innowacje mające na celu zwiększenie efektywności eksploatacyjnej dworców. Jedną z takich innowacji jest system inteligentnego zarządzania budynkiem (ang. BMS – Building Management System), który integruje instalacje występujące na obiekcie dworcowym, takie jak wentylacja, klimatyzacja, węzły ciepła, zasilanie, oświetlenie, fotowoltaika, media (liczniki energii, wody, ciepła), czy schody ruchome.
PKP S.A. podpisały już umowy na budowę 20 nowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Powstaną dwa różne typy dworców – w mniejszym budynku (IDS-A) znajdziemy wydzieloną poczekalnię w formie półotwartej, ale ogrzewaną promiennikami osłony. W większym dworcu (IDS-B) zaprojektowana została poczekalnia zamknięta i wyposażona w klimatyzację. Znajdą się tu także pomieszczenia kas biletowych oraz przestrzenie przeznaczone dla punktów handlowo-usługowych.
Mniejsze dworce (IDS-A) powstaną na stacjach: Biadoliny (woj. małopolskie), Żelistrzewo (woj. pomorskie), Gorzkowice i Wilkoszewice (woj. łódzkie), Barchów i Przetycz (woj. mazowieckie). Większe dworce (typu IDS-B) staną w Chałupach (woj. pomorskie), Biskupicach Wielkopolskich i Pobiedziskach Letnisku (woj. wielkopolskie), Janikowie (woj. kujawsko-pomorskie), Rogowie (woj. łódzkie), Chrzęsnem, Dobczynie i Ząbkach (woj. mazowieckie), Czarnej Tarnowskiej (woj. podkarpackie), Sterkowcu (woj. małopolskie), Kaniach, Kraśniku, Sadurkach i w Świdniku Miasto (woj. lubelskie). Budowa nowych dworców zostanie dofinansowana ze środków unijnych, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt inwestycji to 90 mln zł.
Budowa IDS-ów jest częścią realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego kolej zmodernizuje i wybuduje od podstaw łącznie około 200 dworców kolejowych w całym kraju. Znaczna część z nich to obiekty zabytkowe, które dzięki przebudowie odzyskują dawną świetność.