Dworzec

Asysta dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)

PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych.  Asystę  związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.

Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 48 godzin przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Jakie informacje przekazać zgłaszając przejazd?
Wszystkich pasażerów zgłaszających potrzebę asysty w podróży prosimy o przekazywanie informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia usługi:

  • data podróży,
  • relacja (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • planowane godziny odjazdu i przyjazdu,
  • numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
  • rodzaj ograniczenia w poruszaniu się i oczekiwana forma asysty,
  • informacja czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies asystujący,
  • informacja o przewożonym przez pasażera bagażu (waga i wielkość),
  • dodatkowe informacje (ważne ze względu na przebieg asysty),
  • telefon kontaktowy do osoby, która będzie odbywać podróż  lub jej opiekuna.

Jak rozpocząć podróż?
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą - miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą. Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji.

Jak zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Takiego zgłoszenia należy dokonać dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13, wypełniając formularz lub kontaktując się drogą elektroniczną, wysyłając maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty.

Gdzie świadczona jest usługa asysty?
Lista dworców, na których świadczona jest usługa asysty*

  1. Białystok
  2. Bielsko-Biała Główna
  3. Brzeg
  4. Bydgoszcz Główna
  5. Ciechanów
  6. Częstochowa
  7. Częstochowa Stradom
  8. Działdowo
  9. Elbląg
  10. Ełk
  11. Gdańsk Główny - Wzwiązku z trwającą modernizacją budynku dworca Gdańsk Główny obsługa podróżnych została przeniesiona do dworca tymczasowego, który znajduje się tuż obok budynku głównego. Drogi dojścia do poszczególnych miejsc w obrębie stacji zostały oznaczone za pomocą żółto-czarnych tablic. Mapa z nową organizacją ruchu jest dostępna w tym miejscu – www.pkp.pl/gdansk.
    Na dworcu tymczasowym podróżni znajdą kasy biletowe, biletomaty, hol z poczekalnią, ogólnodostępne toalety, placówkę Poczty Polskiej oraz bankomat.
    W razie dodatkowych pytań dotyczących organizacji ruchu na dworcu prosimy kontakt z punktem InfoDworzec pod numerem telefonu: 58 721 31 97. Pytania o możliwość skorzystania z asysty prosimy kierować pod numer 22 474 13 13. Zachęcamy również do korzystania z dworca Gdańsk Wrzeszcz, który jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej (na dworcu Gdańsk Wrzeszcz nie jest świadczona asysta).
  12. Gdynia Główna
  13. Gliwice
  14. Głogów
  15. Gorzów Wielkopolski
  16. Iława Główna
  17. Inowrocław
  18. Jarosław - W związku z modernizacją peronów dostęp dla osób poruszających się za pośrednictwem wózków inwalidzkich nie jest możliwy, sugerujemy korzystanie z najbliższych obiektów, które posiadają stosowne udogodnienia tj.: Przeworsk i Radymno. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  19. Jelenia Góra
  20. Kalisz
  21. Katowice  Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  22. Kielce - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  23. Kłodzko Główne
  24. Kołobrzeg
  25. Koszalin
  26. Kraków Główny
  27. Kutno
  28. Legnica - W związku z faktem, że dostęp do peronów na stacji Legnica nie jest możliwy dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich sugerujemy korzystanie z najbliższego obiektu, który posiada stosowne udogodnienia, tj.: Wrocław Główny.
  29. Leszno
  30. Lublin Główny
  31. Lubliniec
  32. Łódź Kaliska
  33. Łódź Widzew
  34. Malbork
  35. Mińsk Mazowiecki - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  36. Myszków
  37. Olsztyn Główny - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  38. Opole Główne
  39. Ostrów Wielkopolski
  40. Piła Główna
  41. Piotrków Trybunalski
  42. Poznań Główny
  43. Przemyśl Główny
  44. Pszczyna
  45. Radom Główny
  46. Rzeszów Główny - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  47. Siedlce - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  48. Skarżysko-Kamienna
  49. Skierniewice
  50. Sławno
  51. Słupsk
  52. Sopot
  53. Sosnowiec Główny
  54. Stargard
  55. Szczecin Główny
  56. Świnoujście
  57. Tarnowskie Góry - Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  58. Tarnów
  59. Tczew
  60. Wałbrzych Miasto
  61. Warszawa Centralna
  62. Warszawa Śródmieście
  63. Warszawa Wileńska
  64. Warszawa Wschodnia
  65. Warszawa Zachodnia - W związku z modernizacją stacji PKP Warszawa Zachodnia usługa asysty jest czasowo zawieszona. Zachęcamy podróżnych do korzystania z najbliższego dworca Warszawa Centralna im. Stanisława Moniuszki. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  66. Włocławek - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  67. Wrocław Główny
  68. Zawiercie
  69. Zielona Góra Główna Na odcinku Zielona Góra Główna – Zbąszynek, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13

Na dworcach oznaczonych podkreśleniem istnieje możliwość skorzystania z wózka inwalidzkiego. Prosimy o poinformowanie o takiej potrzebie podczas dokonywania zgłoszenia asysty.
*PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi asysty w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym