Asysta dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)
PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych. Asystę związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.
Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 24 godzin przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:
- telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
- drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).
Jakie informacje przekazać zgłaszając przejazd?
Wszystkich pasażerów zgłaszających potrzebę asysty w podróży prosimy o przekazywanie informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia usługi:
- data podróży,
- relacja (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
- planowane godziny odjazdu i przyjazdu,
- numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
- rodzaj ograniczenia w poruszaniu się i oczekiwana forma asysty,
- informacja czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies asystujący,
- informacja o przewożonym przez pasażera bagażu (waga i wielkość),
- dodatkowe informacje (ważne ze względu na przebieg asysty),
- telefon kontaktowy do osoby, która będzie odbywać podróż lub jej opiekuna.
Jak rozpocząć podróż?
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą - miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą. Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji.
Jak zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Takiego zgłoszenia należy dokonać dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13, wypełniając formularz lub kontaktując się drogą elektroniczną, wysyłając maila na adres:
Gdzie świadczona jest usługa asysty?
Lista dworców, na których świadczona jest usługa asysty*
- Białystok
- Bielsko-Biała Główna
- Brzeg
- Bydgoszcz Główna
- Ciechanów
- Częstochowa
- Częstochowa Stradom
- Działdowo
- Elbląg
- Ełk
- Gdańsk Główny
- Gdynia Główna
- Gliwice
- Głogów
- Gorzów Wielkopolski
- Iława Główna
- Inowrocław
- Jarosław - W związku z modernizacją peronów dostęp dla osób poruszających się za pośrednictwem wózków inwalidzkich nie jest możliwy, sugerujemy korzystanie z najbliższych obiektów, które posiadają stosowne udogodnienia tj.: Przeworsk i Radymno. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
- Jelenia Góra
- Kalisz
- Katowice Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
- Kielce Główne
- Kłodzko Główne
- Kołobrzeg
- Koszalin - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Kraków Główny
- Kutno
- Legnica
- Leszno
- Lublin Główny
- Lubliniec
- Łódź Kaliska - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Łódź Widzew
- Malbork
- Mińsk Mazowiecki - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Myszków
- Olsztyn Główny - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Opole Główne
- Ostrów Wielkopolski
- Piła Główna
- Piotrków Trybunalski
- Poznań Główny
- Przemyśl Główny
- Pszczyna
- Radom Główny
- Rybnik
- Rzeszów Główny - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
- Siedlce
- Skarżysko-Kamienna
- Skierniewice - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Sławno
- Słupsk - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Sopot
- Sosnowiec Główny
- Stargard
- Szczecin Główny
- Świnoujście
- Tarnowskie Góry - Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
- Tarnów
- Tczew
- Wałbrzych Miasto
- Warszawa Centralna
- Warszawa Gdańska
- Warszawa Śródmieście
- Warszawa Wileńska
- Warszawa Wschodnia
- Warszawa Zachodnia - W związku z modernizacją stacji PKP Warszawa Zachodnia usługa asysty jest czasowo zawieszona. Zachęcamy podróżnych do korzystania z najbliższego dworca Warszawa Centralna im. Stanisława Moniuszki. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
- Włocławek
- Wrocław Główny
- Zawiercie
-
Zielona Góra Główna
Na dworcach oznaczonych podkreśleniem istnieje możliwość skorzystania z wózka inwalidzkiego. Prosimy o poinformowanie o takiej potrzebie podczas dokonywania zgłoszenia asysty.
*PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi asysty w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.