Dworzec

Asysta dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)

W związku z ogłoszeniem stanu epidemii na terenie Polski zawieszono połączenia kolejowe w ruchu międzynarodowym, odwołano także część pociągów w ruchu krajowym. Dynamiczny rozwój sytuacji ma także wpływ na funkcjonowanie dworców zarządzanych przez PKP S.A. Osoby, które planują podróż i będą chciały skorzystać z asysty na dworcu prosimy o zgłaszanie takiej potrzeby 48 godzin przed planowaną podróżą. Pracownicy odpowiedzialni za obsługę zgłoszeń będą na bieżąco sprawdzać dostępność usługi na poszczególnych dworcach.

W przypadku pytań dotyczących asysty na dworcu prosimy o kontakt telefoniczny pod numer 22 474 13 13 lub mailowy na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W przypadku pytań dotyczących przejazdu pociągiem prosimy o kontakt:

  • telefoniczny pod numerem infolinii przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy. 

PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych.  Asystę  związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.

Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 48 godzin przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Jakie informacje przekazać zgłaszając przejazd?
Wszystkich pasażerów zgłaszających potrzebę asysty w podróży prosimy o przekazywanie informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia usługi:

  • data podróży,
  • relacja (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • planowane godziny odjazdu i przyjazdu,
  • numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
  • rodzaj ograniczenia w poruszaniu się i oczekiwana forma asysty,
  • informacja czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies asystujący,
  • informacja o przewożonym przez pasażera bagażu (waga i wielkość),
  • dodatkowe informacje (ważne ze względu na przebieg asysty),
  • telefon kontaktowy do osoby, która będzie odbywać podróż  lub jej opiekuna.

Jak rozpocząć podróż?
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą - miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą. Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji.

Jak zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Takiego zgłoszenia należy dokonać dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13 lub kontaktując się drogą elektroniczną, wysyłając maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty.

Gdzie świadczona jest usługa asysty?
Lista dworców, na których świadczona jest usługa asysty*

Białystok,
Bielsko-Biała Główna,
Bydgoszcz Główna,
Częstochowa Osobowa,
Częstochowa Stradom,
Elbląg
Gdańsk Główny Gdańsk Główny – w ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja budynku dworca Gdańsk Główny. Obecnie obsługa podróżnych została przeniesiona do dworca tymczasowego, który znajduje się tuż obok budynku głównego. W związku z modernizacją, drogi dojścia do poszczególnych miejsc w obrębie stacji zostały oznaczone za pomocą żółto-czarnych tablic. Mapa z nową organizacją ruchu jest dostępna w tym miejscu – www.pkp.pl/gdansk . Na dworcu tymczasowym podróżni znajdą kasy biletowe, biletomaty, hol z poczekalnią, ogólnodostępne toalety, placówkę Poczty Polskiej oraz bankomat. W razie dodatkowych pytań dotyczących organizacji ruchu na dworcu prosimy kontakt z punktem InfoDworzec pod numerem telefonu: 58 721 31 97.Pytania o możliwość skorzystania z asysty prosimy kierować pod numer 22 474 13 13. Zachęcamy również do korzystania z dworca Gdańsk Wrzeszcz, który jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej (na dworcu Gdańsk Wrzesz nie jest świadczona asysta).
Gdynia Główna,
Gliwice
Głogów,
Gorzów Wielkopolski,
Iława Główna,
Jelenia Góra,
Kalisz,
Katowice,
Kielce,
Kłodzko Główne,
Kołobrzeg,
Koszalin,
Kraków Główny,
Kutno,
Legnica W związku z faktem, że dostęp do peronów na stacji Legnica nie jest możliwy dla osób o ograniczonej mobilności, w tym w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, sugerujemy korzystanie z najbliższego obiektu, który posiada stosowne udogodnienia, tj.: Wrocław Główny lub Jawor.
Leszno,
Lublin, W związku z trwająca modernizacją obiektu mogą wystąpić ograniczenia/utrudnienia w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. W przypadku pytań prosimy o kontakt - 22 474 13 13
Łódź Kaliska,
Łódź Widzew,
Malbork,
Mińsk Mazowiecki,
Olsztyn Główny,
Opole Główne,
Ostrów Wielkopolski,
Piła Główna,
Piotrków Trybunalski,
Poznań Główny,
Przemyśl Główny,
Radom,
Rzeszów Główny, W związku z remontem stacji Rzeszów Główny możliwość wykonania asysty jest czasowo ograniczona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
Siedlce,
Skarżysko-Kamienna Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
Skierniewice,
Słupsk,
Sopot,
Sosnowiec,
Stargard,
Szczecin Główny,
Świnoujście,
Tarnowskie Góry,
Tarnów,
Tczew - Obecnie obsługa podróżnych została przeniesiona do dworca tymczasowego, który znajduje się tuż obok budynku głównego. W związku z modernizacją, drogi dojścia do poszczególnych miejsc w obrębie stacji zostały oznaczona za pomocą żółto-czarnych tablic. Na dworcu tymczasowym podróżni znajdą m.in.: kasy biletowe. Budynek jest wyposażony w podjazdy ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. Pytania o możliwość skorzystania z asysty prosimy kierować pod numer 22 474 13 13.
Toruń Wschodni,
Wałbrzych Miasto,
Warszawa Centralna,
Warszawa Śródmieście,
Warszawa Wileńska,
Warszawa Wschodnia,
Warszawa Zachodnia,
Włocławek,
Wrocław Główny,
Zielona Góra.

Na dworcach oznaczonych podkreśleniem istnieje możliwość skorzystania z wózka inwalidzkiego. Prosimy o poinformowanie o takiej potrzebie podczas dokonywania zgłoszenia asysty.
*PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi asysty w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym