Dworzec

Asysta dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)

 

PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych.  Asystę  związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.

Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 48 godzin przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Jakie informacje przekazać zgłaszając przejazd?
Wszystkich pasażerów zgłaszających potrzebę asysty w podróży prosimy o przekazywanie informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia usługi:

  • data podróży,
  • relacja (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • planowane godziny odjazdu i przyjazdu,
  • numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
  • rodzaj ograniczenia w poruszaniu się i oczekiwana forma asysty,
  • informacja czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies asystujący,
  • informacja o przewożonym przez pasażera bagażu (waga i wielkość),
  • dodatkowe informacje (ważne ze względu na przebieg asysty),
  • telefon kontaktowy do osoby, która będzie odbywać podróż  lub jej opiekuna.

Jak rozpocząć podróż?
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą - miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą. Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji.

Jak zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Takiego zgłoszenia należy dokonać dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13 lub kontaktując się drogą elektroniczną, wysyłając maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty.

Gdzie świadczona jest usługa asysty?
Lista dworców, na których świadczona jest usługa asysty*

Białystok,
Bielsko-Biała Główna,
Bydgoszcz Główna,
Częstochowa Osobowa,
Częstochowa Stradom,
Elbląg
Gdańsk Główny W związku z rozpoczętym remontem peronów oraz przejść podziemnych, organizacja ruchu pieszych została zmieniona. Wraz z realizacją kolejnych etapów remontu, zamknięte zostaną poszczególne odcinki tunelu PKP, łączącego miasto z dworcem PKS oraz peronami. Za utrudnienia przepraszamy. Na terenie dworca, placu przydworcowego, tunelu PKP oraz na peronach umieszczone zostały żółte tablice informacyjne, które uaktualniane są na bieżąco. W razie dodatkowych pytań dotyczących organizacji ruchu na dworcu prosimy kontakt  z biurem InfoDworzec pod numerem telefonu: 58 721 31 97
Gdynia Główna,
Gliwice
Głogów,
Gorzów Wielkopolski,
Iława Główna,
Jelenia Góra,
Kalisz,
Katowice,
Kielce,
Kłodzko Główne,
Kołobrzeg,
Koszalin,
Kraków Główny,
Kutno,
Legnica W związku z faktem, że dostęp do peronów na stacji Legnica nie jest możliwy dla osób o ograniczonej mobilności, w tym w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, sugerujemy korzystanie z najbliższego obiektu, który posiada stosowne udogodnienia, tj.: Wrocław Główny lub Jawor.
Leszno,
Lublin,
Łódź Kaliska,
Łódź Widzew,
Malbork,
Mińsk Mazowiecki,
Olsztyn Główny,
Opole Główne,
Ostrów Wielkopolski,
Piła Główna,
Piotrków Trybunalski,
Poznań Główny,
Przemyśl Główny,
Radom,
Rzeszów Główny, W związku z remontem stacji Rzeszów Główny możliwość wykonania asysty jest czasowo ograniczona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
Siedlce,
Skarżysko-Kamienna Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
Skierniewice,
Słupsk,
Sopot,
Sosnowiec,
Stargard,
Szczecin Główny,
Świnoujście,
Tarnowskie Góry,
Tarnów,
Tczew, W związku z trwająca modernizacją obiektu mogą wystąpić ograniczenia/utrudnienia w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. W przypadku pytań prosimy o kontakt - 22 474 13 13.
Toruń Wschodni,
Wałbrzych Miasto,
Warszawa Centralna,
Warszawa Śródmieście,
Warszawa Wileńska,
Warszawa Wschodnia,
Warszawa Zachodnia,
Włocławek,
Wrocław Główny,
Zielona Góra.

Na dworcach oznaczonych podkreśleniem istnieje możliwość skorzystania z wózka inwalidzkiego. Prosimy o poinformowanie o takiej potrzebie podczas dokonywania zgłoszenia asysty.
*PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi asysty w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym