Ważne informacje o sposobie zgłaszania naruszeń prawa w związku z działalnością PKP S.A.:
      • Jeśli widzisz nieprawidłowość, jesteś świadkiem korupcji lub naruszenia przepisów dotyczących, np.: zamówień publicznych, ochrony prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych – Zareaguj !
      • W celu efektywnego zapobiegania naruszeniom prawa, Sygnaliście zapewniona jest możliwość zgłaszania informacji oraz ochrona przed działaniami odwetowymi.
      • Zgłoszenia składane przez sygnalistę mają dotyczyć zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w PKP.S.A. Ważne jest, aby naruszenie prawa związane było z kontekstem pracy, czyli przeszłymi, obecnymi lub przyszłymi działaniami związanymi z wykonywaniem pracy w PKP S.A. na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w lub na rzecz PKP S.A.
      • PKP S.A. może pozostawić informacje zgłoszone anonimowo bez ich rozpatrzenia. Nie podlega dalszemu rozpatrzeniu zgłoszenie, które jest nierzetelne, złośliwe lub złożone w złej wierze, w szczególności stanowiące świadome pomówienie i/lub wprowadzające celowo w błąd poprzez m.in. podanie nieprawdziwych danych.
      • Sygnalista podlega ochronie określonej w ustawie przed działaniami odwetowymi z powodu dokonania zgłoszenia. Takiej samej ochronie podlegają osoby powiązane z Sygnalistą oraz osoby pomagające Sygnaliście. Jeśli jesteś naszym Pracownikiem, to przysługuje Ci ochrona praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy – w szczególności ochrona zatrudnienia, wynagrodzenia i warunków pracy. Jeśli jesteś naszym Kontrahentem, to będziemy chronić Twoje prawa wynikające z zawartej umowy.
      • Osobą upoważnioną w ramach struktury organizacyjnej PKP S.A. do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz do decydowania o podejmowaniu działań następczych jest dyrektor obszaru audytu i kontroli.
      • Więcej szczegółowych informacji o ochronie gwarantowanej pracownikom dokonującym zgłoszeń znajdziesz tutaj

 

Jak zgłosić naruszenie prawa?

Zgłoszenia można dokonać kanałem wewnętrznym lub zewnętrznym.

 

Zgłoszenia wewnętrzne
o nieprawidłowościach, naruszeniach prawa lub obejściu przepisów prawa, zarówno powszechnie obowiązującego, jak i wewnętrznych regulacji można kierować bezpośrednio do PKP.S.A. w formie:

Pisemnej:
Zgłoszenia na piśmie należy kierować za pośrednictwem poczty, kuriera lub poprzez złożenie w kancelarii PKP S.A. lub w dowolnym Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami ze wskazaniem jako adresata: „Dyrektor Obszaru Audytu i Kontroli PKP S.A. w Centrali, Al. Jerozolimskie 142 A, 02-305 Warszawa” z wyraźnym dopiskiem na kopercie: „W kancelarii nie otwierać!”
Dostarczający zgłoszenie nie jest zobowiązany do pozostawiania swoich danych identyfikacyjnych.

Telefonicznej:
Zgłoszenia telefonicznego można dokonać na dedykowany numer telefonu: 22 4749363

Zgłoszenia zewnętrzne
o naruszeniu prawa powszechnie obowiązującego można kierować także do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz do organów publicznych, o których mowa w przepisach Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów oraz do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regulacje wewnętrzne w zakresie dokonywania zgłoszeń przez Sygnalistów  znajdziesz: tutaj